Help Center
کتاب طرح کلی فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
بسم الله الرحمن الرحیم
طرح «فهم قرآن در دبیرستان» دغدغهاش این است که دانشآموزان دوره سوم رشد را به بلوغ عقلی برساند و عقل آنان را به کمال برساند. این امر از چه طریقی ممکن است؟ از طریق فعالسازی انواع تفکر در دانشآموزان.
در طرح «فهم قرآن در دبیرستان»، هدف ما این است که بیان کنیم قرآن است که میتواند تفکر را در دانشآموزان فعال کند (تفکرات مختلف) و آنان را به بلوغ عقلی برساند.
در فصل اول، به موضوع تفکر در قرآن پرداخته میشود. این که اساساً تفکر در قرآن به چه معناست؟
در فصل دوم، ویژگیهای دوره سوم رشد مورد بررسی قرار میگیرد، بهویژه این که دانشآموزان در این دوره چه اقتضائاتی دارند. در این راستا، باید به چه مقصدی دست یابند؟
مقصد دانشآموزان دوره سوم رشد این است که انواع تفکر در آنها فعال شود و به بلوغ عقلی برسند تا بتوانند «حسن گزین» باشند. «حسن گزین» به این معناست که در عمل بتوانند قوانین الهی را به ظهور برسانند.
زمانی که انسان بر اساس حقیقت عمل کند و در این مسیر مداومت داشته باشد، کارهایش به زیبایی و کمال میرسد.
فصل سوم طرح «فهم قرآن در دبیرستان» به معرفی طرح کلی تفکر با قرآن پرداخته است. در این طرح، ما اعتقاد داریم که تفکر در قرآن، از طریق قرآن فعال میشود.
یکی از مسائلی که اهمیت بسیاری دارد و باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم، موضوع اقتضائات دوره سوم رشد است که در کتاب مطرح شده است. باید مطابق با این اقتضائات عمل کنیم.
اقتضائات دانشآموزان دبیرستانی چیست؟
ما بر این باوریم که باید بر اساس چرخه تفکر در دانشآموزان عمل کنیم. یعنی باید قرآن را بر اساس این چرخه تفکر به آنان آموزش دهیم. این به چه معناست؟
شناخت و درک این چرخه تفکر پیش از آغاز آموزش قرآن به دانشآموزان، ضروری است و توضیحات کامل این موضوع در کتاب ارائه شده است.
در نهایت، ما سعی داریم محتوای تکمیلی نیز در خصوص فهم قرآن در دبیرستان ارائه دهیم، اما مطالعه کتاب از این منظر بسیار حائز اهمیت است.