Help Center
کتاب اول
بسم الله الرحمن الرحیم
برای هر یک از سالها، کتابی تألیف شده است که این کتابها بهطور خاص کتابهای اجرایی برای معلمان در نظر گرفته شده است. در سال اول، موضوع «حرکت» و حقایق مرتبط با آن از طریق سورهها مطرح شده است. بهعنوان مثال، در سوره مبارکه فلق، بحث بر این است که ما باید در مسیر رشد حرکت کنیم و اساساً به حرکت در مسیر رشد نیاز داریم.
در سوره مبارکه ناس، حرکت بدون آسیب مطرح میشود. این نکته یادآور میشود که ما نباید از تأثیرات منفی و تأثرات اجتماعی غافل باشیم و باید خود را از این آسیبها ایمن کنیم.
در سوره مبارکه شمس، بحث تعادل در حرکت مطرح میشود. باید به یاد داشته باشیم که نه افراط و نه تفریط بلکه باید میانهرو باشیم.
در سوره مبارکه لیل، موضوع آسان شدن حرکتهای روبهرشد بیان میشود. هنگامی که در مسیر رشد حرکت میکنیم، باید قادر باشیم این حرکتها را برای خود آسانتر کنیم.
در سوره مبارکه معارج، بهرهمندی از قوای طبیعی در حرکتهای روبهرشد بیان میشود. در این سوره، میآموزیم که نباید از مسیر منحرف شویم.
در سوره مبارکه ملک، آشنایی با حیات مطرح است. بهواسطه حرکت در مسیر رشد، به حیات واقعی دست مییابیم.
این سیر موضوعات مختلف در کتاب به تفصیل بیان شده است. قسمتهایی مانند «سرآغاز» که به فعال کردن نیاز در دانشآموز اشاره دارد، بیان تجربه که به این معناست که بعد از انجام یک فعالیت، دانشآموز باید احساس نیاز به آن موضوع پیدا کند، و آمادهسازی خود برای ملموس کردن آن موضوع در خود.
قسمت «گفتگو »که یکی از مهمترین قسمتها است، جایی است که باید نظرات دانشآموزان را دریافت کنیم تا تعاریف موجود را در ذهن آنان پرورش دهیم. بهطور مثال، وقتی که در مورد «حرکت در هستی» صحبت میکنیم، باید اجازه دهیم که دانشآموزان نظرات خود را بیان کنند تا معلم بتواند بهطور مؤثر نظرات را هدایت کرده و به سمت اصلاح تعاریف پیش ببرد.
در قسمت «درنگ»، بعد از یک فضای چالشی و هیجانی که دانشآموزان نظراتشان را میگویند، معلم مطالب کلیدی را بر روی تخته مینویسد و از این طریق یک تلنگر به دانشآموزان میزند.
در قسمت «دانستنی»، حقیقت و دانستنیها در مورد موضوع، مثلاً حقیقت حرکت، بیان میشود. در درس اول، حقیقتی که در مورد حرکت میگوییم این است که آن قدرتی که حرکت در عالم را رقم میزند، خداوند است. همانطور که در قرآن آمده: «فالق الحب و نوی» (کسی که دانه را میشکافد و آن را به رشد میآورد، خداست). در واقع پس از طی این مراحل، به قسمت «دانستنی» میرسیم که شامل آموزش حقیقت است.
در نهایت، در قسمت «پرورش کارایی»، به دانشآموزان پروژهای عملی داده میشود تا فرآیند طیشده را به پایان رسانند.
ما بهطور کلی در فرآیند آموزشی خود تغییری ایجاد نمیکنیم، زیرا اعتقاد داریم که با این سیر و روش، دانشآموزان بهخوبی مطالب را میفهمند.