Help Center
نقش طرح فهم قرآن در فعال سازی تفکر
🔰 کتاب «طرح فهم قرآن در دبستان و دبیرستان» مشخص میکند شیوههای آموزش قرآن در دوره دوم و سوم رشد، متناسب با آموزههایی است که در کتابهای رشد دوم و سوم نوشته شده است. (رجوع شود به جدولها و فصلهای مربوط به دوره رشد در کتاب فهم قرآن دبستان و دبیرستان)
🚩 در کتاب فهم قرآن دبستان و دبیرستان، سورههایی برای دوره آموزش دوره دوم و سوم رشد انتخاب شده است که یادگیرنده بتواند پایههای باوری و عملی مناسبی را از آنها برای خود در این دوره آموزشی به دست آورد. این مطلب به صورت جدولهای اهداف محتوایی سورهها نشان داده شده است.
💡 رویکرد اساسی آموزش قرآن در دبستان (۶ تا ۱۱ ساله) و دبیرستان (۱۲ تا ۱۸ ساله) این است که «تجربۀ محسوس از انس با قرآن» برای یادگیرنده ایجاد کند؛ تا این تجربه برای یادگیرنده به سان ذخیره و محرکی باشد که پس از دوره سوم رشد به راحتی او را برای یادگیری قرآن و زندگی بر اساس قرآن سوق دهد.
🔺 بر این اساس، طبق طرح کتاب مذکور، تجربه انس یادگیرندگان ۶ تا ۱۱ ساله با قرآن، بر محور انجام فعالیتی میگردد که آن سوره را به «صورت نمادی برای یک مفهوم یا معنا» در ذهن یادگیرنده، ماندگار میکند. (برای مثال سوره ناس برای سریع انجام دادن کارها.) برای همین، پرشدن ذخیره احساسی یادگیرنده از احساسهای خوب مربوط به محتوای سوره، دغدغه آموزشی مربی است.
🔺 بر این اساس، طبق طرح کتاب مذکور، تجربه انس یادگیرندگان ۱۲ تا ۱۸ ساله با قرآن، بر محور انجام فعالیتی میگردد که آن سوره را به «محل اتصال او با جهان پیرامونیاش» تبدیل میکند. (برای مثال سوره فلق برای دیدن خودش به عنوان یکی از میان همه شگفتیهای روییدنی جهان.) برای همین، درگیر کردن قوه توجهی یادگیرنده برای درک خود به عنوان یک مخلوق از میان مخلوقات عالم، دغدغه آموزشی مربی است.
🏔 دوره نوجوانی که دوره بلوغ عقلی است، انسان به مرتبهای از شادابی و توانمندی عقلانی دست مییابد که به صورت خستگی ناپذیر میتواند حقایق هستی را بفهمد و به کار بندد.
✌️ هر کس این دوره را با فهم و عمل به قرآن آغاز کند در سایر دورههای زندگیاش به توفیقهای بسیار شایستهای دست مییابد زیرا در اثر ارتباط با غیب و نورانیت نیروهای درونی فرد به حیات معنوی قرآنی احیا میگردد.
✅ هیچ کتابی همانند قرآن توان ایجاد چنین سطحی از تحول را در افراد ندارد. این موضوع را باید تجربه کرد و ذره ذره در اختیار دیگران قرار داد، تا برای شکوفایی توانهای انسان به جز به قرآن اتکا نکنند.
💢 قرآن هم توانهای ادراکی و هم عاطفی و هم رفتاری را با هم و به صورت متوازن فعال میکند. این توازن منجر به شکوفا شدن فضلهای نهفته افراد دارد که موجب خوش اقبالی و خوش عاقبتی آنها میشود و به طور مستقیم بر سبک زندگی آنها تاثیرهای مثبت فراوانی میگذارد که مشهود نیز هست.
📑 در طرح فهم قرآن دبستان و دبیرستان سعی شده تا طرح عملیاتی این آموزش بر مبنای فعالسازی قدرت ادراک و عمل در بستر دوست داشتن و انس گرفتن با سورههایی از قرآن برای مربیان تبیین شود.